Pagina 1 van 2

Tom zijn Aygo project.

BerichtGeplaatst: Zo Jun 16, 2013 11:47 pm
door Petrolhead Tom
Hoe rijdt dat nou zo'n rechts gestuurde Honda S2000?

Boven verwachting kan ik u melden. Ik heb de auto nu anderhalve week en heb er zo'n 1600 kilometer mee gereden. Ik kan dus wat beter een oordeel vormen over de plus en minpunten van de dakloze Japanner.

Laten we eens beginnen met de minpunten. De radio. Wat een drama apparaat. Het is een vrij goedkoop uitziend model van Pioneer waarvan ik het grootste deel van de tijd geen flauw idee heb wat welke knop nou doet omdat het steeds wisselt. Bijzonder irritant en onvoorspelbaar. Die staat dus op het lijstje om op termijn vervangen te worden. De uitlaat is ook niet naar mijn zin. Wat een stilte. Bij een auto die tot 9000 toeren doorjankt vind ik dat er wel iets van een geluid uit mag komen. De testpipe die ik morgen verwacht gaat daar hopelijk verandering in brengen.

Het dak laat zich binnen 6 seconden openen of sluiten. Je moet dan nog wel even de hendels vergrendelen maar dit is vanuit de bestuurdersstoel allemaal goed te doen en vormt dus geen obstakel om open te rijden. Wat me wel opvalt is dat het windgeruis en vooral het binnendringen van koude lucht in het interieur een stuk meer is dan bij de Mazda MX5 NA die ik hiervoor heb gehad. Afgelopen zondag heb ik zo'n 200 kilometer op de snelweg open gereden met snelheden van 120 a 130 kilometer per uur en dat kon ik de volgende dag wel merken. Ik wil nog eens kijken of hier een oplossing voor te bedenken is om de wind wat meer buiten te houden (tips?)

Het verbruik van de Honda valt me alleszins mee. De auto jankt door naar 9.000 toeren en neemt in ruil daarvoor een forse slok uit de tank. Lijkt me eerlijk. Als je rustig rijdt is het brandstofverbruik ook heel acceptabel. Tot nu toe heb ik een gemiddeld verbruik van zo'n 1 op 9,5 gerealiseerd wat ik, gezien mijn rijstijl heel acceptabel vind. Ik zal de komende tank eens wat rustiger rijden en kijken hoeveel verschil dat maakt. Wat wel opvallend is dat het lampje van de benzine meter al gaat branden op het moment dat er nog tien liter in de tank zit. Dat heeft er al voor gezorgd dat ik een hoge snelheidsrun op de Autobahn maar voortijdig heb afgebroken omdat ik vreesde anders met een lege tankt te komen staan. Die vrees bleek ongegrond want bij het tanken bleek er nog ruim 5 liter in de tank te zitten. Het is wel iets waar je aan went maar de eerste keer is het wel schrikken.

Het onderstel geeft goed door wat er onder de auto gebeurt maar is toch erg comfortabel te noemen. Het is in ieder geval een stuk comfortabeler dan het AP onderstel dat ik onder de Fiesta had. Ik denk ook dat de wat hogere banden op de 16 inch wielen bijdragen aan het comfort.

Het intérieur is hét toonbeeld van een rijders-cockpit. Je heb alleen het broodnodige voor je: een grote digitale snelheidsmeter en een toerenteller die 9.000 toeren aangeeft. De bedieningsknoppen voor de verwarming, de airco en de overige functies zitten allemaal binnen handbereik. Het stuur ligt lekker in de hand en is afgewerkt met leer. De pook laat zich makkelijk bedienen al gaat het allemaal wel wat zwaarder dan in een doorsnee auto. De koppeling gaat lekker zwaar en het gaspedaal is een verademing ten opzichte van moderne auto's: een lekkere ouderwetse gaskabel in plaats van een drive-by-wire systeem. Je kunt me zeggen wat je wilt maar zo'n elektrisch systeem redt het nooit bij een gaskabel. Je bent gewoon nog meer verbonden met het rijden en kunt het gas letterlijk tot op de millimeter doseren. Voor mij allemaal zaken die het rijden weer tot een plezier maken. Je bent verbonden met de auto en je moet heel wat werk verzetten om er het maximale uit te halen. Des te groter de voldoening wanneer alle stukjes van de puzzel samenvallen.

De kofferbak is wat aan de kleine kant. Aankomend zomer mag de S mee naar Italie en dus heb ik vast een moderne interpretatie van de bagagekoffer aangeschaft. Het is de Boot Bag. Een heel slim product dat je middels een anti-slip mat en wat spanbanden op de kofferbak van je auto monteert. Op het moment dat je even wilt stoppen of een plaatsje wilt bekijken gooi je de tas op de bijrijders stoel en vanzelfsprekend ben je op de plek van bestemming ook niet genoodzaakt de tas continu op je auto te laten zitten zoals je daar wel toe genoodzaakt bent met een vaste koffer of bagagerek. De tas levert zo'n 75 liter extra bagageruimte op en dat is een welkome aanvulling op de toch wel kleine kofferbak van de Honda S2000.

Wat ik opvallend vind is dat de kofferbak van de Honda zelfs kleiner is dan die van de Mazda MX5. De kofferbak is wel mooier afgewerkt en wat dieper maar qua inhoudt moet hij de kleine Mazda toch voor laten gaan.

De plannen voor de komende tijd? De katvervanger monteren en vooral veel rijden. In de zomervakantie verwacht ik toch al snel weer zo'n 3 á 4.000 duizend kilometer erbij te zetten en dat geeft me mooi de tijd om wat nieuwe modificaties te bedenken voor de Honda. Een cold air intake staat sowieso hoog op het lijstje en een Spoon uitlaat moet er ook nog een keer komen maar dat heeft op dit moment allemaal geen prioriteit.

Voor nu: eerst deze zomer maar eens lekker genieten van het open rijden.

Re: Tom's Honda S2000

BerichtGeplaatst: Ma Jun 17, 2013 9:20 pm
door Petrolhead Tom
Vanavond de test pipe laten monteren. Zulke relatief simpele klussen blijken toch altijd meer werk dan je denkt. De schroef waarvan je denkt dat hij nooit los zal gaan is geen probleem en de ogenschijnlijke simpele schroefjes zijn een hel! Na een klein uur zat hij er toch onder. :df:

Hij klinkt erg lekker! Er zit nu een snerpje in die boven de 5.000 toeren merkbaar wordt.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=PajHQKvb9Dk[/youtube]

Re: Tom's Honda S2000

BerichtGeplaatst: Di Jun 18, 2013 2:29 pm
door Petrolhead Tom
Afbeelding
Untitled by Petrolhead Tom, on Flickr

Re: Tom's Honda S2000

BerichtGeplaatst: Za Jun 22, 2013 5:13 pm
door Petrolhead Tom
Zo. Weer even een kleine update.

Ik heb vanmiddag de diff olie laten vervangen. Ik kon in de documentatie bij de auto niet direct terugvinden wanneer dat voor het laatst gebeurd was dus dat op voorhand maar laten uitvoeren. De olie was in totaal een kleine drie tientjes dus het risico van een kapot diff niet waard. Ik heb bekozen voor de 75W140 olie van Castrol. Honda monteert standaard een 75w90 olie maar deze schijnt te dun te worden. Bij zware belasting en veel circuit gebruik wordt er een 75W190 geadviseerd maar rekening houdend met mijn gebruik heb ik er voor gekozen om om de 75W140 in het differentieel te stoppen.

Ogenschijnlijk simpele klusjes worden toch al snel weer een grote opgave als het juiste gereedschap niet voorhanden is. Gelukkig is Roy Spenkelink een handige man en heeft hij doormiddel van een een stukje slang het voor elkaar weten te krijgen om de olie in het differentieel te stoppen.

Afbeelding

Verder ben ik van plan om toch maar weer een ander stuur te gaan monteren. Arnold Naber van Trackdayparts heeft het vorige LTEC stuur in mijn Fiesta geleverd en dat is erg goed bevallen moet ik zeggen. Ik zat laatst in een een auto waar een OMP stuur inzat en ik moet zeggen dat ik het prijsverschil tussen een stuur van OMP en een LTEC stuur dermate hoog vind dat ik op dit moment sowieso voor een LTEC stuur ga. Het enige waar ik altijd spijt van heb gehad in de Fiesta was dat ik voor het leren stuur ben gegaan dus deze keer zal het sowieso een Suede stuur worden. Ik twijfel alleen nog over een deepdish stuur of een gewone.

Wat moet het dus worden?

Afbeelding

of:

Afbeelding

Re: Tom's Honda S2000

BerichtGeplaatst: Wo Jun 26, 2013 8:07 pm
door Petrolhead Tom
De Modifry clip was al binnen. Montage ging vrij makkelijk en ziet er netjes uit.

Afbeelding
Untitled by Petrolhead Tom, on Flickr

Re: Tom's Honda S2000

BerichtGeplaatst: Ma Apr 14, 2014 7:33 pm
door Petrolhead Tom
Uiteindelijk komt verstand met de jaren en ben ik dus maar verstandig geworden en heb weer een fijne A-segmenter gekocht. :mrgreen:

Re: Tom's Honda S2000

BerichtGeplaatst: Wo Apr 16, 2014 8:49 am
door Petrolhead Tom
Die Aygo is dus echt alles wat ik in een auto zoek. Ik zal wel een serieuze afwijking hebben of zo. Wat me alleen niet zo aanstaat zijn de stoelen. Dat ga ik dus even oplossen vanmiddag.

Stay tuned!

Re: Tom's Honda S2000

BerichtGeplaatst: Zo Apr 27, 2014 2:11 pm
door Petrolhead Tom
Test

Re: Tom's Honda S2000

BerichtGeplaatst: Wo Apr 30, 2014 7:39 pm
door Petrolhead Tom
Nu bijna een maand in bezit. In april voornamelijk gedaan waar de auto voor bedoeld is: rijden! Ik heb in totaal 4.469 kilometer gereden en ik moet zeggen dat het eigenlijk boven verwachting goed bevalt. Het gemiddelde verbruik ligt op 1 op 16.3 en dat vind ik eigenlijk meer dan prima, gezien mijn rijstijl. Na wat onderzoek heb ik gelezen dat een Aygo net zo goed rijdt op E10 als op 95 dus dat gaan we de komende maand proberen. Ik ben benieuwd!

Re: Tom's Honda S2000

BerichtGeplaatst: Wo Mei 07, 2014 7:50 pm
door Petrolhead Tom
Een set van deze:

AfbeeldingSpacers by Petrolhead Tom, on Flickr

Samen met deze:
AfbeeldingSpigot rings by Petrolhead Tom, on Flickr

AfbeeldingNew wheels! by Petrolhead Tom, on Flickr

AfbeeldingNew wheels2 by Petrolhead Tom, on Flickr

Re: Tom's Honda S2000

BerichtGeplaatst: Za Mei 10, 2014 2:36 pm
door Petrolhead Tom
Vandaag even bij Spenkelink geweest voor de uitlaat. Er zit een raar geluid in maar dat schijnt door de einddemper te komen. Verder gewoon gasdicht. Daarna maar even een sierstuk toegevoegd. Outward rolled tip FTW! :D

AfbeeldingP5090448 by Petrolhead Tom, on Flickr

AfbeeldingP5090449 by Petrolhead Tom, on Flickr

AfbeeldingP5090450 by Petrolhead Tom, on Flickr

Re: Tom's Honda S2000

BerichtGeplaatst: Za Mei 10, 2014 2:48 pm
door Autheo
Leuk die Honda S2000.
Maar nu dus een Aygo. Daarmee dekt de onderwerptitel niet meer helemaal de lading.. ;)

Re: Tom's Honda S2000

BerichtGeplaatst: Za Mei 10, 2014 2:53 pm
door Autheo
Die Aygo ziet er leuk uit!

Re: Tom's Honda S2000

BerichtGeplaatst: Za Mei 10, 2014 3:10 pm
door Petrolhead Tom
Bedankt Theo, op dit moment is het nog niet mogelijk om berichten aan te passen. Daar moet ik nog even mee aan de slag. Daar zal ik later nog eens induiken.

Re: Tom's Honda S2000

BerichtGeplaatst: Za Mei 10, 2014 3:54 pm
door Autheo
Succes met het duiken (toch wel minstens een zwemdiploma A hoop ik..) ;)

Re: Tom's Honda S2000

BerichtGeplaatst: Za Mei 10, 2014 3:54 pm
door Petrolhead Tom
Vooralsnog geen succes. Kun jij je posts wel aanpassen Autheo?

Re: Tom's Honda S2000

BerichtGeplaatst: Za Mei 10, 2014 5:02 pm
door Autheo
Petrolhead Tom schreef:Vooralsnog geen succes. Kun jij je posts wel aanpassen Autheo?

Als het om de inhoud gaat lukt het me om een geplaatst bericht te wijzigen via de edit knop. Heb in m'n vorige berichtje het zwemdiploma even gespecificeerd... ;)

Re: Tom zijn Aygo project.

BerichtGeplaatst: Za Mei 10, 2014 5:21 pm
door Autheo
Je hebt een pb!

Re: Tom's Honda S2000

BerichtGeplaatst: Za Mei 10, 2014 5:34 pm
door Autheo
Autheo schreef:Leuk die Honda S2000.
Maar nu dus een Aygo. Daarmee dekt de onderwerptitel niet meer helemaal de lading.. ;)

Ik zie dat het je gelukt is, nu klopt de onderwerpstitel.

Re: Tom's Honda S2000

BerichtGeplaatst: Za Mei 10, 2014 7:07 pm
door Petrolhead Tom
Autheo schreef:
Autheo schreef:Leuk die Honda S2000.
Maar nu dus een Aygo. Daarmee dekt de onderwerptitel niet meer helemaal de lading.. ;)

Ik zie dat het je gelukt is, nu klopt de onderwerpstitel.

Inderdaad. Alles werkt nu. :D

Re: Tom zijn Aygo project.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 12, 2014 8:49 pm
door Petrolhead Tom
I dare you! Wie heeft er een slechter klinkende uitlaat?


Link

Re: Tom zijn Aygo project.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 12, 2014 8:55 pm
door Petrolhead Tom
Dat inlaat geluid daarentegen is lang niet slecht! :D


Link

Re: Tom zijn Aygo project.

BerichtGeplaatst: Za Mei 17, 2014 8:39 pm
door Petrolhead Tom
Afgelopen week 's avonds wat foto's gemaakt. :D

AfbeeldingAygo10 by Petrolhead Tom, on Flickr

AfbeeldingAygo9 by Petrolhead Tom, on Flickr

AfbeeldingP5130456 by Petrolhead Tom, on Flickr

AfbeeldingAygo8 by Petrolhead Tom, on Flickr

AfbeeldingP5130459 by Petrolhead Tom, on Flickr

AfbeeldingAygo6 by Petrolhead Tom, on Flickr

AfbeeldingAygo1 by Petrolhead Tom, on Flickr

En een nieuwe modificatie! Ik zit eindelijk lekker laag! Er zit nu in plaats van de LTEC stoel een Sparco Torino2 in. :D Wat een genot! :D Ik zal morgen even betere foto's maken.

AfbeeldingStoel2 by Petrolhead Tom, on Flickr

AfbeeldingStoel1 by Petrolhead Tom, on Flickr

Re: Tom zijn Aygo project.

BerichtGeplaatst: Wo Mei 21, 2014 8:51 am
door Petrolhead Tom
Vanmiddag weer naar de ring! :D

Re: Tom zijn Aygo project.

BerichtGeplaatst: Wo Mei 21, 2014 9:50 pm
door Petrolhead Tom
Nou het was weer genieten vandaag! Toen ik aankwam bij de Nurburgring was de IP nog bezig. Wat gaaf om te zien zeg! Wat een snelheid! Teveel gave auto's om op te noemen! Ik stond op een gegeven moment op het rechte stuk te kijken en toen de F-type R convertible voorbij kwam deed het zeer aan de oren, zo luid! Schitterend!

Even een filmpje van gemaakt:


Link


Vervolgens een paar rondjes met Alexander mee mogen rijden. Voor het eerst de ring over op snelheid! Donders leerzaam die drie rondjes! Donders gezellig ook! Wat gaaf!

Rondjes van de Aygo volgen. :D